امام زاده عبدالله

 امام زاده عبدالله

امام زاده عبدالله

امامزاده عبد الله (ع) فرزند امامزاده علی (ع) و از نسل امام زين العابدين (ع) است . در ضلع شرقی مسجد جامع (722 ق) ورامين واقع شده است

عکس های بیشتر

امامزاده عبدالله در ورامین، روستایی از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین در استان تهران ایران است. این روستا در دهستان بهنام عرب جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵ نفر (۶خانوار) بوده‌است.امامزاده عبدالله در کنار جاده اصلی ورامین به قم قرار گرفته است و از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی و گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود. این امامزاده به دلیل قرارگیری در مسیر عتبات عالیات، مورد توجه و احترام بسیاری از زائران و مسافران قرار دارد.بنای امامزاده عبدالله به صورت چهارضلعی و با گنبدی آجری است. در داخل این بنا، ضریحی از جنس چوب و شیشه قرار دارد که مرقد مطهر امامزاده در آن قرار گرفته است.در اطراف امامزاده عبدالله، درختان و فضای سبزی وجود دارد که فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را برای زائران و مسافران فراهم کرده است. همچنین، در این مکان، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و غرفه‌های فروش سوغات و صنایع دستی نیز وجود دارد.امامزاده عبدالله در تمام طول سال پذیرای زائران و مسافران است. اما، در ایام تعطیلات و مناسبت‌های مذهبی، این مکان شلوغ‌تر می‌شود.

تاریخ دقیق ساخت امامزاده عبدالله مشخص نیست. اما، بر اساس برخی روایات، این امامزاده متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی، این بنای قدیمی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۳۸۵ نیز، عملیات توسعه و بازسازی این امامزاده آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید.بنای امامزاده عبدالله به صورت چهارضلعی و با گنبدی آجری است. در داخل این بنا، ضریحی از جنس چوب و شیشه قرار دارد که مرقد مطهر امامزاده در آن قرار گرفته است.در اطراف ضریح، کتیبه‌هایی از آیات قرآن و احادیث قرار دارد. همچنین، در این مکان، دو سنگ قبر قدیمی نیز وجود دارد که به گفته اهالی روستا، متعلق به دو نفر از فرزندان امامزاده عبدالله است.در اطراف امامزاده عبدالله، درختان و فضای سبزی وجود دارد که فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را برای زائران و مسافران فراهم کرده است. همچنین، در این مکان، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و غرفه‌های فروش سوغات و صنایع دستی نیز وجود دارد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف امامزاده عبدالله

در اطراف امامزاده عبدالله، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روستای بهنام‌آباد: این روستا در فاصله‌ی کوتاهی از امامزاده عبدالله قرار دارد و دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی است.
  • تپه‌های باستانی داودآباد: این تپه‌ها در فاصله‌ی کمی از امامزاده عبدالله قرار دارند و قدمت آن‌ها به هزاران سال پیش می‌رسد.
  • روستای قاضی‌آباد: این روستا در فاصله‌ی کوتاهی از امامزاده عبدالله قرار دارد و دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی است.

 

تاریخچه امام زاده عبدالله ورامین

تاریخچه امامزاده عبدالله ورامین دقیقاً مشخص نیست. اما، بر اساس برخی روایات، این امامزاده متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.

در کتاب «تاریخ قم» نوشته حسن بن محمد بن حسن قمی، از امامزاده عبدالله با عنوان «عبدالله اَبْیَض» یاد شده است. این امامزاده از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) و از بزرگان سادات اهل بیت است.

بر اساس این روایت، امامزاده عبدالله در زمان حکومت عباسیان به ایران مهاجرت کرد و در روستای بهنام‌آباد ورامین ساکن شد. او پس از سال‌ها زندگی در این روستا، در همان مکان به شهادت رسید و در این مکان به خاک سپرده شد.

در کتاب «انجم فروزان» نوشته عباس فیض قمی، نیز از امامزاده عبدالله با عنوان «ابوعبدالله حسین بن عبدالله اَبْیَض» یاد شده است. این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و از مبارزان علیه حکومت عباسیان بود. او پس از سال‌ها مبارزه، در زمان حکومت هارون الرشید به شهادت رسید و در روستای بهنام‌آباد ورامین به خاک سپرده شد.

با توجه به این روایات، می‌توان گفت که امامزاده عبدالله یکی از سادات اهل بیت است که در زمان حکومت عباسیان به ایران مهاجرت کرد و در روستای بهنام‌آباد ورامین ساکن شد. او پس از سال‌ها زندگی در این روستا، در همان مکان به شهادت رسید و در این مکان به خاک سپرده شد.

بنای امامزاده عبدالله در زمان‌های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی، این بنای قدیمی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۳۸۵ نیز، عملیات توسعه و بازسازی این امامزاده آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید.

امروزه، امامزاده عبدالله یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی و گردشگری شهرستان ورامین است. این امامزاده به دلیل قرارگیری در مسیر عتبات عالیات، مورد توجه و احترام بسیاری از زائران و مسافران قرار دارد.

آدرس بر روی نقشه

نظرات

نظر بدهید